Att vilja ge något tillbaka till omvärlden har blivit allt mer vanligt för framgångsrika företag. Ökad transparens och en välinformerad kundbas ställer ökade krav på företag att bedriva sin verksamhet på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. Detta brukar kallas för Corporate Social Responsibility(CSR). CSR består av mer än bara att donera delar av företagets vinst men donationer kan vara en viktig del av företagets CSR-strategi förutsatt att det sker på rätt sätt.
Även för privatpersoner är välgörenhet mycket vanligt, när man har nått en position i livet där man känner sig finansiellt trygg och vill skänka tillbaka är det naturligt att man letar efter ett behjärtansvärt ändamål att skänka pengar till. Somliga engagerar sig så mycket att man även vill involvera andra i att samla in pengar till exempel bland vänner och på sin arbetsplats.
Att tänka på för företag vid donation av pengar
Så vad ska man tänka på när man letar efter en lämplig välgörenhetsorganisation att donera pengar till?
- Ett passande syfte Det är lämpligt att hitta en välgörenhetsorganisation med ett syfte som passar bra med företagets verksamhet. Om syftet känns rätt för företaget finns det också goda chanser att det resonerar med företagets kunder och skapar goodwill. Beroende på vad ditt företag arbetar med kan man uppnå detta både med organisationer som arbetar lokalt och internationellt. Exempel på detta logistikföretag som arbetar med lokala miljöorganisationer för att motverka sina transporters miljöpåverkan eller en orginsation som arbetar med välgörande ändamål på den indiska subkontinenten som den norska organisationen SCOON som arbetar för att hjälpa barn och ungdomar med funktionsnedsättning i Pakistan.
- En reglerad organisation med gott rykte Det finns en hel del oseriösa välgörenhetsorganisationer och ibland kan det till och med röra sig om rena bedrägerier. För att försäkra sig om detta är det bra att arbeta med en organisation som har kontor och organisationsnummer i skandinavien. Detta gör att man lätt kan få kvitton på sina donationer vilket gör att man slipper obehagliga överraskningar när man ska bokföra sitt arbete.
- Långsiktigt Samarbete Det kan vara en stor fördel att arbeta med en organisation som har möjlighet att växa med dig. Det som börjar med en enkel donation kan fördjupas till ett långsiktigt samarbete där du kan samarbeta med välgörenhetsorganisationen och skapa kampanjer som gagnar både det välgörande ändamålet och din affärsverksamhet.
Att tänka på för privatpersoner
En privatperson som donerar pengar gör oftast detta mer spontant men även om man inte representerar ett företag med sin donation är det ändå viktigt att man tänker sig för en extra gång innan man skänker pengar. Detta både för att pengar man skänker ska göra så stor nytta som möjligt men också för att man själv inte ska drabbas av obehagliga konsekvenser.
- Donera till något du brinner för Det finns många välgörande ändamål som känns värda att skänka pengar till men för en enskild person känns det bäst att skänka till en eller ett fåtal organisationer vars arbete man känner lite extra för. Detta gör att du sätta dig in deras arbete och verkligen känna att dina pengar kan göra skillnad.
- Undvik oseriösa organisationer Bor man i en större stad hör det inte till ovanligheterna att man blir tillfrågad på stan att donera pengar till olika ändamål. Många av dessa kan vara väl värda en slant men det är bättre att sätta sig in ordentligt innan man skänker pengar för att undvika de oseriösa organisationer som finns därute. Se alltid till att du får ett korrekt kvitto på pengar du skänker. En bra grundregel i Sverige är att bara skänka pengar till organisationer som har ett bank- eller plusgirokonto som börjar på 90. Dessa organisationer kontrolleras av svensk insamlingskontroll och du kan känna dig trygg att du har med en seriös organisation att göra.
- Gör skatteavdrag Sedan början av 2016 kan inte privatpersoner längre begära skattereduktion på grund av donationer till välgörenhet. Ett sätt att ta sig runt detta för den som äger aktier är att istället skänka hela eller delar av sin aktieutdelning. Detta kan ske skattefritt.
Fördelar med välgörenhet
När välgörenhet görs på rätt sätt upplevs den som en en förlängning av ditt företags identitet. Det är viktigt att välgörenheten inte känns som något externt som ditt företag bara gör för att bättra på sin image och göra ett avdrag i bokföringen. Företag som är framgångsrika med att uppnå detta kan uppleva många positiva effekter. Välgörenhetsarbetet kan leda till att företagets övriga marknadsföring blir effektivare. Nya affärsmöjligheter kan öppna sig när företagets image förbättras och det kan även bli lättare att rekrytera ny kunnig personal som vill arbeta för ett ansvarstagande företag.
Det är därför välgörenhetsarbete bör vara en självklarhet för de flesta företag som går med vinst. Man bör ta sin tid, fundera vad för slags välgörenhet som känns bäst och leta efter ett syfte man känner sig engagerad i och ta kontakt med flertalet organisationer tills man hittar det rätta alternativet.
För privatpersoner handlar det oftast mer om att man får ett ökat välbefinnande av att känna att man delar med sig till något man tror på men man bör också ta chansen att verkligen personligen engagera sig i et man skänker pengar till. Det kan finnas intresseföreningar och liknande för ändamålet som man kan passa på att gå med i. Detta gör donationerna till mer än bara en donation av pengar utan något som du verkligen kan känna dig nöjd med i både hjärta och hjärna.